شرکت آفتاب

شیرآلات توکار چیست؟

اولین شیرهایی که به وسیله انسان اختراع شد، در واقع همان چیزی است که امروزه به عنوان (دریچه) آب‌ بند می شناسند. دریچه ای که با گذاشتن یا برداشتن آن در مسیر آب، جریان را بسته، باز یا نیمه باز می گذاشتند. شیرهای دروازه ای امروزی در واقع همان آب بندهای قدیمی هستند. بنابراین شاید فکر کنید که شیرآلات زاده جهان مدرن و امروزی هستد اما، تاریخچه شیرآلات به ۱۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد. در ابنیه و بخصوص کاخ‌ های دوران باستان، علاوه بر لوله ‌های سفالی برای انتقال جریان آب، ردپای استفاده از شیرهایی از جنس طلا، نقره، مرمر و فلزات دیگر برای کنترل مسیر و جریان خروج آب نیز به چشم میخورد. افزایش جمعیت ناشی از مهاجرت های پیاپی به شهر های بزرگ، افزایش ناگهانی جمعیت شهرها و کمبود فضای حاصل از این امور، طراحان را بر این داشت تا در راه خود علاوه بر برداشتن موانعی چون تزئینات دوران گذشته، با صنعتی کردن تولیدات خود، به ساخت و سازهای خود سرعت بیشتری بخشند. مشکلات بهداشتی بعد از جنگ جهانی نیز از سوی دیگر طراحان را بر این داشت تا با درون ساخت کردن لوازم بهداشتی ساختمان چون لوله ها، شیرآلات، فلاش تانک ها و ... علاوه بر کمک کردن به مرتفع ساختن مشکل کمبود فضا در ساختمان ها، در امر بهداشت عموم نیز قدمی بسیار بزرگ بردارند. ما در این مقاله پس از معرفی شیرآلات توکار و روکار به توضیح درباره شیرآلات توکار و مزایا و معایب آن خواهید پرداخت پس اگر قصد خرید شیرآلات توکار را دارید بهتر است تا پایان این مقاله همراه ما باشید.


انواع شیرآلات از نظر نوع نصب

شیرآلات بهداشتی ساختمان را می توان به دو دسته شیرآلات توکار و شیرآلات روکار تقسیم بندی نمود. به شیرآلاتی که تمامی متعلقات آن اعم از لوله ها، اتصالات، کارتریج و…. در داخل دیوار قرار گرفته و قابل رویت نیستند و تنها دسته شیرآلات و قاب روی مغزی بیرون از دیوار قرار دارد و قابل مشاهده می باشد، شیرآلات توکار می گویند. این نوع شیرآلات با طراحی شیک و نوین در اختیار طراحان و معماران قرار داده شده است.
شیرآلات روکار نیز به شیرآلاتی گفته می شود که بر روی کابینت یا سینک های روشویی نصب می شود. از بزرگترین تفاوت هایی که می توان در مورد شیرآلات توکار و روکار بیان کرد، در مورد نصب آنها است. در واقع نصب شیرآلات توکار نسبت به شیرآلات روکار کار بسیار سخت تر است و اگر انتخاب ما شیرآلات توکار است باید در حین ساختن ساختمان تصمیم خود را عملی کنیم تا با این کار اتصالات شیرآلات را در فضای داخلی دیوار جای دهند و برای آن ها جای خالی بگذارند. در مورد شیرآلات روکار باید بگوییم که نیازی نیست که در حین ساختن ساختمان به فکر آن باشید و برای آن جای خالی بگذارید، در واقع جزء مراحل نهایی ساختمان شما می باشند.

شرکت آفتاب

شرکت آفتاب

شیرآلات روکار

همانگونه که در بالا گفته شد شیرآلات روکار نمونه شیرآلاتی است که روی سطح کابینت و دیوار نصب می شوند و کاملا در دیدرس قرار دارند و فضای نسبا بیشتری را نسبت به نمونه شیر آلات توکار اشغال می کنند. مقاومت شیرآلات روکار در برابر پوسیدگی کمتر است، در نتیجه طول عمر کمتری نسبت به شیرآلات توکار دارند. همچنین در شیرآلات روکار مخصوصا نوع استیل آن، احتمال زنگ زدگی وجود دارد زیرا در معرض مستقیم آب و رطوبت قرار دارند. از نظر ظاهری نیز تنوع و زیبایی در این شیرآلات نسبت به توکار کم تر است و زیبایی چندانی نسبت به شیرآلات توکار لوکس و امروزی ندارند. همچنین شیرآلات روکاری که اهرمی نیستند، مصرف آب در آنها بسیار زیاد است. این مدل شیرآلات، جز شیرآلات سنتی هستند که به دلیل دو دستگیره چرخشی نیاز به صرف وقت زیادی دارند تا دمای آب را تنظیم کنند که این امر به مرور زمان و استفاده ی مدام باعث خرابی و هدر رفتن آب می شود. به همین دلیل این نمونه از شیرآلات کمترین استفاده را در بین شیرآلات دیگر دارند. از مزایای این شیرآلات می توان به نصب آسان آنها اشاره نمود. برای نصب این شیرآلات احتیاج به متخصص، صرف وقت و زمان زیاد و هزینه بالا وجود ندارد. که همین امر موجب می شود، اگر خرابی در شیرآلات و لوله ها به وجود آمد نیازی به خرابی دیوار برای تعمیر نباشد. همچنین شیرآلات روکار، نسبت به شیرآلات توکار از قیمت مناسب تری برخوردار بوده اند و نمونه های بسیاری از آنها در بازار و نیز در شرکت آفتاب موجود می باشد و شما می توانید آنها را به راحتی خریداری نمایید.


شیرآلات توکار

امروزه، انواع مختلفی از شیرآلات توکار در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف و با قیمت‌های متفاوت آماده‌ی برآورده‌سازی نیازها و علاقمندی شما سخت پسندان می‌باشند. این شیرآلات، در فضاهای مختلف ساختمان اعم از آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام قابل نصب و استفاده هستند. شاید تا به حال اینقدر جدی به اهمیت این مصالح فکر نکرده بودید. اما خوب است بدانید که می‌توانید تنها با تعویض شیرآلات سنتی و دست و پاگیر عصر حجری، و استفاده از شیرآلات مدرن، رخ خانه‌ی خود را به کلی تغییر دهید و از نتیجه کار لذت ببرید. بی شک، شیـرالات تـوکار موفق شده‌اند جای خود را به سرعت در دل بشر قرن بیست و یک‌ باز کنند. این شیرآلات بسیار زیبا و چشم گیر بوده و با حداقل فضایی که اشغال می‌کنند، ثابت کرده‌اند که بسیار کاربردی هستند. شما می توانید با استفاده از شیرآلات توکار مدرن، رنگ و لعابی آوانگارد و جذاب به فضای خانه ببخشید.ما در این مقاله، به شما کمک می کنیم تا با دیدی باز بهترین انتخاب را داشته باشید. مثلا در خصوص بازسازی حمام و سرویس بهداشتی، اولین نکته ای که باید بدان توجه کنید این است که می‌خواهید در سرویس بهداشتی یا حمام خود یک وان داشته باشید، یا یک دوش. به طور مثال، اگر می خواهید دوش داشته باشید، چه نوع دوشی مد نظرتان است. چنانچه تا کنون وسوسه شده‌اید که به روزترین معماری داخلی را در منزل خود پیاده کنید، پس تنها یک گزینه پیش روی شماست و آن دوش‌ توکار است.

شرکت آفتاب

مزایای شیرآلات توکار

اولین و بهترین مزایا و ویژگی که شیر توکار دارد، این است که فضای منزل را اشغال نمی کند و فضای بیشتری برای شما در خانه ایجاد می کند. فرض کنید که می خواهید قابلمه ای بزرگ را پر از آب کنید، اگر شیر آشپزخانه شما روکار باشد، ممکن است پر کردن و قرار دادن آن زیر شیر کمی سخت و دشوار باشد. اما در مورد شیر توکار دیگر این گونه مشکلات وجود ندارند. در نتیجه این موضوع می تواند از بهترین مزیت های شیر توکار باشد که افراد را ترغیب به نصب آنها در خانه می‌کند. از دیگر مزایای شیر توکار این است که دیگر بر روی شیرآلات رسوب جمع نمی شود. اجزای اصلی شیر توکار در داخل فضای داخلی دیوار نصب می شوند و در نتیجه رسوباتی که در اطراف اتصالات و شیرها جمع می شوند قابل مشاهده نیستند. موضوع زیبایی شیرآلات توکار یکی دیگر از مزایای این نوع شیرآلات است که برای کسانی که اهمیت زیادی به بحث دکوراسیون خانه خود می دهند، بهترین گزینه است.

معایب شیرآلات توکار

از جمله معایب شیرآلات توکار می توان به نصب دشوار آن اشاره کرد نصب شیرآلات توکار نسبت به شیرآلات روکار سخت‌تر است و برای این کار نیاز به زمان بیشتر، تجهیزات و کمک گرفتن از متخصص دارید؛ زیرا باید تمام لوله‌کشی‌ها و قسمت‌های خاصی از شیر درون دیوار قرار بگیرند. از دیگر فاکتورهای مهم در خرید و نصب شیرآلات هزینه‌های آن است. زیرا بخشی از این شیرآلات درون دیوار قرار می گیرند و در خانه‌های قدیمی نیاز به تخریب بخشی از دیوار و جایگذاری لوله‌ها و اتصالات است که همه این موارد باعث بالا رفتن هزینه‌های اجرا خواهد شد. از معایب دیگر شیرآلات توکار تعمیر دشوار آن است به گونه ای که اگر قسمت خارجی شیرآلات شما خراب شوند می توانید به راحتی به قسمت معیوب دسترسی داشته باشید و آن را تعمیر کنید ولی اگر قسمت‌های نصب شده در دیوار دچار خرابی شوند باید دیوار را خراب کرده تا بتوانید آن را تعمیر کنید. بنابراین برای اینکار هم زمان زیادی نیاز دارید، هم هزینه بالایی را باید پرداخت کنید.


نکات مهم در هنگام خرید شیرآلات توکار

میدانیم که مزایای شیر توکار زیاد است ولی در هنگام خرید شیر توکار باید به مواردی توجه داشته باشید تا در هنگام استفاده از این شیرآلات دچار مشکل نشوید. اولین موردی که شما در هنگام خرید شیرآلات توکار باید در نظر داشته باشید کیفیت مغزی شیر توکار یا اینفینیتی آن است. اگر مغزی شیر توکار شما از کیفیت خوبی برخوردار نباشد شما قطعاً دچار مشکل خواهید شد.زیرا خرابی مغزی شیرآلات توکار ممکن است باعث نشت آب به داخل دیوار شود و شما را متحمل پرداخت هزینه‌های سنگین تعمیر کند. مورد بعدی که در هنگام خرید شیر توکار باید به آن توجه داشته باشید هماهنگی کامل قسمت‌های مختلف این نوع شیرآلات است. اگر قسمت‌های مختلف شیرآلات توکار با هم هماهنگی کامل نداشته باشند ممکن است شیر یا به درستی کارنکند یا آن زیبایی که مدنظر شما بوده حاصل نشود.

شرکت آفتاب

شرکت آفتاب

موارد مصرف شیرآلات توکار

شیرآلات توکار را می‌توان در هر قسمتی از منزل استفاده کرد ولی موارد عمده مصرف این نوع شیرآلات در قسمت‌هایی از ساختمان است که از فضای کوچکی برخوردار هستند. مثل حمام و یا توالت. امروزه با توجه به این موضوع که از عرض و طول قسمت‌های هر ساختمان در حال کم شدن است اکثر منازل برای حمام یا توالت‌هایشان دچار مشکل می‌شوند زیرا فضای کوچک این قسمت‌ها ممکن است خود به اندازه کافی آزار دهنده باشد و با این وجود اگر قرار بر این باشد که قسمتی از حمام یا توالت شما صرف شیرآلات شود فضای کوچک شما را کوچک‌تر خواهد کرد وشما را بیشتر اذیت خواهد کرد. در این مواقع شما می‌توانید برای اشغال فضای کمتر از شیرآلات توکار استفاده کنید. البته نه به این منظور که استفاده از این شیرآلات برای محیط‌های بزرگ توصیه نمی‌شود نه بلکه اتفاقاً هرچه فضای شما بیشتر باشد دست مهندسینی که قصد نصب این شیرآلات را برای شما دارند بازتر است و می‌توانند با استفاده از شیرآلات توکار زیبایی خاصی به فضای داخلی شما ببخشند.


در پایان

با توجه کوچک شدن فضای منازل، استفاده از شیرآلات روکار ممکن است فضای زیادی از شما بگیرد و شما می‌توانید با استفاده از شیرآلات توکار فضای کمتری را صرف شیرآلات کنید که این را می‌توان بهترین مزیت از مزایای شیر توکار برشمرد. بیشتر مردم برای استفاده از شیرآلات توکار ترس دارند و ترس آن‌ها ناشی از نصب سخت و عدم دسترسی به اجزای داخلی شیراست که محصولات شرکت گلپایگان این مشکل را ندارند و شما به راحتی می‌توانید با برداشتن پوشش کار به اجزای داخلی این شیرآلات دسترسی داشته باشید و به آسانی و در صورت نیاز برای تعویض شیر توکار اقدام کنید.در این مقاله با  شیرهای توکار و متعلقات آن آشنا شدیم. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد این شیرآلات شما می‌توانید با متخصصین حوزه شیرآلات از طریق قسمت تماس با ما در سایت فروشگاهی آفتاب اطلاعات بیشتری کسب نمایید. همچنین با مراجعه به بخش شیرآلات شرکت آفتاب می توانید نمونه های شیرآلات این شرکت را مشاهده نمایید و باتوجه به توضیحات ارائه شده برای هر کدام از آنها انتخابی مناسب و ایده آلی داشته باشید.